Perusopetuksen opetusryhmien koko kuormittaa koulun arkea
Lasten ja nuorten asiat ovat minulle sydämenasia. Olen syvästi huolissani asuinalueiden eriytymisestä ja nuorten syrjäytymisestä. Yhteiskunnan kyydistä putoaminen on valtava inhimillinen tragedia niin yksilölle, hänen läheisilleen kuin koko Suomelle. Nuorilla pitää olla selkeä näkymä tulevaan ja tarvittavat henkiset resurssit edetä elämässä. Siksi haluan tehdä töitä sen eteen, että jokainen helsinkiläinen nuori saa vahvan perustan oppimiselle ja eväät rakentaa tulevaisuuttaan omista lähtökohdistaan.
Perusopetuksen keskeinen ongelma on liian suuret opetusryhmät.
OAJ:n jäsenkyselyn 2024 mukaan suuret ryhmäkoot ovat peruskoulun eniten kuormittava tekijä. Tämä näkyy sekä oppilaiden saaman tuen riittämättömyydessä että opettajien jaksamisessa. Liian suuret ryhmät vaikeuttavat yksilöllistä opetusta ja oppimisen tuen toteutumista. Erityisesti erityisen tuen sekä suomi tai ruotsi toisena kielenä -opetuksen tarpeet jäävät usein liian vähälle huomiolle.
Ryhmäkokojen kohtuullistaminen ei ole pelkkä resurssikysymys, vaan se on keskeinen keino parantaa koulutuksen laatua ja tasa-arvoa. Kun ryhmäkokoja pienennetään, opettajat voivat paremmin huomioida oppilaiden tarpeet, ja samalla vanhempien ja opettajien yhteistyö helpottuu oppilaan parhaaksi. Jokaisella opettajalla tulisi myös olla mahdollisuus tehdä työnsä hyvin ilman kohtuutonta kuormitusta. On tärkeää, että opettajilla on varmuus tulevien vuosien työolosuhteista ja luottamus siihen, että heidän mahdollisuuksiaan tehdä opetustyötä edistetään.
Linjataan tavoite ryhmäkoolle
Helsingin kaupungin tulee tehdä selkeä linjaus siitä, mitkä ovat perusopetuksen tavoitellut ryhmäkoot huomioiden oppimisen tuen ja kielellisen tuen tarpeen. Tavoitteisiin pääsemiselle on luotava järjestelmällinen suunnitelma, joka tuo ennakoitavuutta vanhemmille, opettajille ja oppilaille. Tämä ei ole ainoastaan koulutuspoliittinen kysymys, vaan ennenkaikkea sijoitus lasten ja nuorten tulevaisuuteen.
Peruskoulu on yksilön elämän ja koko yhteiskunnan kulmakivi. Kaupunginvaltuustossa haluan edistää konkreettisia ratkaisuja, jotka varmistavat laadukkaan opetuksen, opettajien jaksamisen ja jokaiselle oppilaalle riittävän tuen.
